“Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg ikke kunne undvære musikken”
Serie: Vi sætter fokus på, hvem vores undervisere egentligt er som mennesker. Hvad der rører dem, motiverer dem, og hvorfra deres kærlighed til musik stammer. Hos Music Institute er det nemlig passionen, der holder det hele kørende. Både hos vores lærere - og vores elever.
Anne Bech Hald er, hvad man umiddelbart vil kalde et rigtigt musikskole-barn. Siden opvæksten i Vestjylland har hun prøvet næsten alle instrumenter.
Det ligger heller ikke fjernt fra hende. Hele familien er musikalsk, og specielt hendes far har været med til at gøre hende nysgerrig på musikken. I de yngre dage hev han Anne Bech Hald og broren med til Big Band-turneer, hvor faren selv spillede og dirigerede.
Men selvom musikken altid har været lige for – eller måske præcis på grund af det – så har det altid været en kamp for hende at elske musikken frem for at brænde ud på den.
“Jeg er aldrig blevet pacet af min far. Faktisk tror jeg, at hvis det stod til ham, så havde jeg lavet noget andet. Han har selv oplevet, at det kan være svært som musiker. Både at passe på sin passion og hobby. Altså ikke at brænde ud, når ens hobby bliver arbejde og fuldtidsbeskæftigelse.
Den umiddelbare lyst, mange af os har som børn, kan hurtigt forsvinde, når det kommer til at handle om optagelseprøver, karakterer og penge. Det bliver noget andet.
Jeg er mange gange gået væk fra musikken for så at finde den igen. Første gang var på efterskolen, hvor jeg valgte én, der ikke drejede sig om musik. Jeg skulle væk fra det, jeg skulle finde ud af, hvorfor jeg egentlig spillede musik. Jeg spillede rigtig meget musik – men var det på grund af venner, famille eller min egen lyst?
Men jeg fandt hurtigt ud af, at jeg ikke kunne undvære musikken. Så da jeg kom tilbage blev det intensiveret, hvor jeg startede på gymnasiet og den forberedende skole MGK på samme tid.
Derefter var det på konservatoriet, og der var jeg igen tæt på at brænde ud på min passion. Jeg var også meget ung og måske ikke moden nok.
På konservatoriet blev det netop fuld tid. Samtidig var det ikke nok at skrive musik, der var også forretningsdelen ved siden af. Oveni det begyndte jeg at sammenligne mig med de andre. Pludselig var jeg et sted, hvor der var rigtig mange om buddet.
Efter bacheloren havde jeg brug for at komme væk fra det miljø. Jeg følte, at jeg havde sat mig selv ned i en kasse, hvor jeg var den, der sang på den måde.
Jeg har haft breaks i min karriere, hvor jeg er taget langt væk fra det. For jeg har altid haft det sådan, at jeg skal vide, hvorfor jeg gør det. Hvis jeg kan lade være, så skal jeg finde på noget andet. Heldigvis er jeg vendt tilbage hver gang. Det er blevet en grundpille i mit liv, hvor jeg altid finder tilbage til.
På konservatoriet fik jeg et kropsbevidsthedsfokus – det er blevet min hobby, der gør, at jeg ikke brænder ud. Jeg fandt langsomt ud af, at når jeg havde været til yoga, så sang jeg bare meget bedre bagefter.
Jeg har haft sangundervisning i mange år, men jeg har ikke selv lavet koblingen mellem krop og stemme før jeg startede hos Anne Rosing. Det hele starter med en indånding og et fokus på kroppen (instrumentet), hvilket er mit fokus og nøglen til en god sund stemme ifølge mig.
Det tager jeg også med i min undervisning. At man åbner op for kroppen og får en mere anatomisk tilgang til det. Noget så simpelt som at ændre på kropsholdning kan gøre det hele meget nemmere.
Man skal stadig huske, at hver elev er en individuel case. Der er forskellige indfaldsvinkler alt efter, hvem det er. Voksne mænd, der sidder på kontoret hele dagen, synes ofte, det er meget grænseoverskridende at trække vejret helt ned.
Der er ikke nogen, der har en stemme som din. Derfor er det jo også grænseoverskridende. Det er ligesom at stille sig op nøgen. Man er virkelig blottet. Alt er skabt af dig, og du kan mærke det i kroppen – det frigiver mange endorfiner, der gør dig glad. Men det åbner også op for mange andre følelser.
Det er et specielt rum. Nogle gange kommer det til at handle om meget andet end sang. Det betyder også, at min fornemmeste opgave er at gøre det til et trygt rum. For mig handler det om at læse den, der kommer ind. Hvordan skal jeg nu forme min undervisning, så mennesket føler sig set og hørt.
Ofte gør jeg det, at vi i starten synger sammen. Hvis jeg synger med, så er der støtte der.”
Vil du undersøge din stemmes evner med Anne – så bestil en gratis prøvelektion lige her.