100 år senere kæmper DPA med det samme problem
Mens teknologien udvikler sig med raketfart, forsøger foreningen DPA at skabe de bedste forhold for sangskrivere og komponister. Vi har taget en snak med forperson Tobias Stenkjær om, hvordan det går.
Danske populære Autorer er landets ældste sangskriver/komponist forening, og blev grundlagt for 105 år siden af revy- og teaterforfatterne, da teatrene ikke ville betale for brugen af rettighederne. Otte år senere var de med til at grundlægge KODA i forbindelse med opblomstringen af Danmarks Radio, som heller ikke var meget for at betale for rettighederne. Ifølge forperson for DPA Tobias Stenkjær er problemet fortsat det samme i dag. Nu gælder det blot tech-mastodonter såsom Google, Meta og TikTok samt AI-tjenester, der har budt på nye problemstillinger, når det kommer til ophavsret.
Hvad er den største udfordring, jeres medlemmer står overfor?
»Den største udfordring lige nu er, at der er en masse AI-tjenester, der bliver fodret med ophavsretsbeskyttet materiale, som er med til at udbygge maskinernes viden, og det skal selvfølgelig licenseres. Det er en grundlæggende udfordring i det rettighedsarbejde, der ligger ikke bare hos DPA, men foran samtlige forvaltningsselskaber og rettighedshavere i verden.«
»Maskinerne lytter til alt musik, der er derude. Identificerer mønstrene bag; hvordan det er opbygget, både på tekstsiden og selvfølgelig også på melodisiden. På den baggrund kan de her AI-tjenester generere et helt nyt værk på baggrund af det materiale, de er blevet fodret med. AI kan blive et uundværligt værktøj til kreativt arbejde og være med til at udvide nye horisonter. Vi skal bare sørge for, at de, der bruger beskyttede værker til at træne AI-tjenester, også betaler rettighedshaverne. Her er udfordringen at sige, at i det øjeblik, I bruger vores værker til noget, så skal I selvfølgelig betale for det, for det er vores værker, der er kilden til den information, I bygger jeres tjeneste på. Så det skal selvfølgelig licenseres.«
Hvad ser du kan være løsningen på det her problem?
»Det, der er udfordringen her, er, at der ikke er tale om et lokalt problem. Der er jo tale om store internationale tech-giganter, som opererer mellem nogle forskellige paradigmer. Hvor man i USA har et ”sæt teknologien fri for innovationens skyld” syn på regulering, har man i Europa typisk et ’reguler for at sikre demokratisk frihed’-paradigme, når det kommer til tech. Derfor kræver det en fælles europæisk indsats, hvis vi skal forsøge at lovgive os ud af problemet. Noget kan løses med national lovgivning, men langt hen ad vejen skal opgaven løftes på europæisk- og større endnu, på verdensplan.«
Hvordan kan DPA konkret være med til at hjælpe sangskrivere og producere i Danmark?
»Som forperson for DPA er jeg en del af KODAs bestyrelse, som en del af et udpeget mindretal. Vores opgave er at sikre, at der er en base, en stabilitet og et bagland. Samtidig arbejder vi selvfølgelig også for at sikre de bedst mulige licensbetingelser for de over 50.000 medlemmer i KODA, hvis rettigheder alle skal sikres og licenseres.«
»Hos DPA har vi længe arbejdet med, at man som sangskriver også skal have penge up-front. Pt. er det sådan, at sangskriverne som de eneste først får penge, når sangen begynder at blive spillet. Hvis sangen for eksempel spiller spillet i radioen i USA, så skal pengene først indsamles gennem et amerikansk forvaltningsselskab, som afregner årligt til KODA, som så skal have det ind i deres afregningscyklus.«
Hvad er dit bedste råd til hvordan man beskytter sine rettigheder som sangskriver/komponist i Danmark?
»Bliv medlem af KODA. Det er jo det statskoncessionerede forvaltningsselskab. Ja. Og det er dem der indsamler og udbetaler KODA-penge. KODAs afregning beror på 95 pct. rapportering. Det vil sige, de er nogle af de mest præcise der findes i hele verden, og så er KODA også et af de billigste forvaltningsselskaber, når vi taler administrationsprocent.«
»Derudover er det enormt vigtigt, at du sikrer dig, at dine metadata er korrekte, hvilket har vist sig som et kæmpe problem inden for streaming og digitaliseret musik generelt. Når en sang bliver registreret online, så indsender pladeselskabet en label copy til streamingtjenesten, hvor der står, hvem artisten er, længde på nummeret, hvem der har skrevet det osv. Hvis mit navn eksempelvis er stavet forkert, så har det betydning for min udbetaling – eller manglen på samme. Vores pendant i England The Ivors Academy anslår, at en halv milliard pund om året, bliver fejl-allokeret eller ikke allokeret på grund af dårlig metadata.«
»Som sangskriver eller komponist er det lige så meget din egen opgave at sørge for, at dine sange bliver registreret korrekt online og følge det helt til dørs sammen med dit label, og de artister du samarbejder med. Vær sikker på at dit navn er stavet korrekt, dit KODA-nummer, dit IPI-nummer er registreret rigtigt.«
LÆS OGSÅ: Fra indie artister til major labels: TikTok er allevegne i musikbranchen